KIEDY WYNALEZIONO ŻURAWIE? HISTORIA ŻURAWI BUDOWLANYCH
Najwcześniejsze żurawie

Żurawie były częścią historii ludzkości od tysięcy lat. W starożytnej Mezopotamii „cienie” były używane jako narzędzie irygacyjne już w 3000 roku p.n.e. Do roku 2000 p.n.e. te innowacyjne narzędzia trafiły do sąsiednich cywilizacji starożytnego Egiptu.
Shadoofy ( „Żuraw studzienny – rodzaj dźwignicy, umożliwiającej wydobywanie wody ze studni. To (charakterystyczny m.in. na Podlasiu) drewniany czerpak wody, w późniejszym okresie zastąpiony kołowrotem. Nazwa pochodzi od nazwy ptaka” ), najwcześniejsi przodkowie żurawi, były zasadniczo obrotowymi dźwigniami z przymocowanym wiadrem. Operator opuszczał wiadro do zbiornika wodnego, pozwalając mu się napełnić. Po napełnieniu podnosili ramię dźwigni i obracali nią, aby dostarczać wodę do upraw, kanałów irygacyjnych lub jakiegoś rodzaju zbiorników.
Pierwsze żurawie budowlane
Do VI wieku p.n.e. w zapisach archeologicznych pojawiły się pierwsze żurawie budowlane. Na blokach świątyń greckich z tego okresu znajdują się oznaczenia zgodne z szczypcami do podnoszenia. Same otwory sugerują użycie jakiegoś urządzenia podnoszącego.
Jednak umiejscowienie otworów prowadzi archeologów do przekonania, że starożytni Grecy używali dźwigów w przeciwieństwie do bardziej prymitywnych metod podnoszenia. Te żurawie były czymś więcej niż tylko prostymi dźwigniami. Dodając do maszyn wciągarki i złożone systemy kół pasowych, żurawie starożytnej Grecji okazały się znacznie bardziej przydatne niż ich poprzednicy.
Chociaż te wczesne dźwigi znacznie ułatwiały podnoszenie i przenoszenie ciężkich przedmiotów, konstrukcja epoki charakteryzowała się użyciem mniejszych, a nie większych materiałów. Wiodąca teoria głosi, że użycie dźwigów umożliwiło w tym czasie przejście od niewykwalifikowanej siły roboczej do tej wykwalifikowanej siły roboczej. W ten sposób mniejsze ekipy wyspecjalizowanych pracowników mogłyby zarządzać projektami, które w innym przypadku wymagałyby ogromnych zespołów opierających się na brutalnej sile.
Żurawie w starożytnym Rzymie

Wkrótce Rzymianie udoskonalili typy żurawi używanych w starożytnej Grecji. Wczesne projekty tylko kilkakrotnie zwiększyły możliwości podnoszenia. Ale dzięki zastąpieniu wciągarek kołami bieżnymi, rzymskie żurawie pozwoliły dwóm operatorom podnieść niezwykłe 6000 kg ( 6 ton).
Chociaż ten obraz w rzeczywistości nie przedstawia rzymskiej konstrukcji, zapewnia dokładny wgląd w działanie ich dźwigów z kołami kierowanymi. Niestety, po upadku Rzymu użycie dźwigów prawie zanikło aż do średniowiecza. Kiedy pojawiły się ponownie, projekty opierały się na tej samej podstawowej technologii. Jednak niektórzy używali ich do młynów, aby zapewnić naturalną energię.
Kiedy wynaleziono żuraw hydrauliczny?
Żurawie, jakie znamy dzisiaj, sięgają roku 1838, kiedy William Armstrong wynalazł pierwszy żuraw hydrauliczny. Ten zasilany wodą dźwig opierał się na hydraulicznej wysięgniku do ciągnięcia łańcucha, który podniósł ładunek. „Tancerz” składał się z tarana zamkniętego w zamkniętym cylindrze. Kontrolowany zawór wpuszczał wodę pod ciśnieniem do cylindra, dociskając tłok i w rezultacie podnosząc ładunek.

Żurawie Armstronga okazały się tak skuteczne, że jego firma rozrosła się ponad dziesięciokrotnie do lat 60. XIX wieku. W tym czasie firma zatrudniała blisko 4000 pracowników i budowała ponad 100 dźwigów rocznie. Wraz z rozwojem firmy Armstrong kontynuował ulepszanie swoich projektów. Jego najważniejszą innowacją był akumulator hydrauliczny.
Ten akumulator składał się z nurnika, który podtrzymywał duży ciężar i był umieszczony w żeliwnym cylindrze. Podnosząc duży tłok, woda wciągnęłaby się do cylindra. Następnie, gdy tłok został zwolniony, wepchnął wodę do połączonych rur z ogromną siłą.
W rezultacie akumulator hydrauliczny radykalnie zwiększył ilość wody, którą można przetłaczać przez rurociągi w zmierzonym tempie. To z kolei pozwoliło dźwigom radzić sobie ze znacznie większymi ładunkami.
Nowoczesne żurawie
Dzisiejsze żurawie samojezdne wyewoluowały z wczesnych projektów Armstronga. Szereg innowacji, w tym wykorzystanie gazu palnego do zasilania, sprawiło, że nowoczesne dźwigi są znacznie potężniejsze niż te z przeszłości.
Bez dźwigów nasze pionowe miasta po prostu nie byłyby możliwe. Stanowią integralną część wyposażenia do budowy samych budynków. Ponadto są wymagane do instalacji i konserwacji ciężkiego sprzętu na dachu i wyższych piętrach. W rzeczywistości samo istnienie drapaczy chmur wiąże się bezpośrednio z ewolucją dźwigów.
Ponieważ zapotrzebowanie na żurawie rosło z biegiem lat, wzrosła również różnorodność dostępnych żurawi. Nowoczesne żurawie terenowe są wystarczająco mobilne, aby dotrzeć do praktycznie każdego miejsca pracy i mogą unieść setki ton po dotarciu na miejsce.
W firmie Dźwigi Kotlicki dysponujemy sprzętem ( dźwigi i podnośniki koszowe) i personelem, które pomogą w podnoszeniu wszelkiego rodzaju ciężkich gabarytów. Pomożemy Ci zdecydować, czy mały dźwig poradzi sobie z zakresem Twoich prac, czy może lepszym rozwiązaniem będzie wynajem ciężarówki z żurawiem .
Od ponad 20 lat pomagamy wykonawcom z Łodzi, Piotrkowa Trybunalskiego, okolic województwa łódzkiego w zakresie usług dźwigowych. Więc następnym razem, gdy będziesz mieć projekt, który będzie wymagał ciężkiego podnoszenia, pozwól nam pokazać, jak łatwo wykonać pracę, gdy pracujesz z najlepszymi w branży.
Zapraszamy do kontaktu – Dźwigi Kotlicki 600 823 860



